Zadania

Cele i zadania Ośrodka

Specjalny Ośrodek Szkolno–Wychowawczy realizuje cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty oraz przepisach wydawanych na jej podstawie. Głównym zadaniem Ośrodka jest przygotowanie wychowanków w miarę ich możliwości do samodzielnego udziału w życiu społecznym w integracji ze środowiskiem poprzez:
1. rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego przez jego personalizację i socjalizację,
2. osiągnięcie możliwie wszechstronnego rozwoju uczniów w dostępnym im zakresie, za pomocą specjalnych metod nauczania i wychowania,
3. udzielanie wychowankom pomocy pedagogicznej i rewalidacji poprzez:
a) zapewnienie warunków realizacji obowiązku szkolnego w sposób dostosowany do tempa rozwoju dziecka,
b) jak najwcześniejsze rozpoznawanie zaburzeń oraz podejmowanie wspierania rozwoju przez zorganizowaną działalność psychologiczno – pedagogiczną,
c) realizowanie programu dostosowanego do indywidualnych potrzeb dziecka, rozwijanie zaradności osobistej i umiejętności społecznej,
d) dążenie do orzekania opartego na rzetelnej, wielokrotnej interdyscyplinarnej diagnozie wskazującej na potencjał rozwojowy i mocne strony dziecka
4. przybliżanie tradycji i obyczajów lokalnych, narodowych, religijnych, rozbudzanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionu, kraju poprzez:
a) organizowanie lekcji religii i zajęć etyki,
b) zapewnienie swobodnego uczestnictwa w obrzędach religijnych,
c) uświadamianie wychowankom, że wspólnoty takie jak rodzina, środowisko lokalne, narodowość i ojczyzna stanowią wielką wartość w życiu każdego człowieka i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiązki,
d) kształtowanie postaw tolerancyjnych wobec innych narodów, ras i wyznań,
e) rozwijanie i kultywowanie tradycji regionalnych
5. organizowanie specjalnej opieki psychologiczno – pedagogicznej, zdrowotnej, materialnej i socjalnej poprzez:
a) stałą opiekę psychologiczno – pedagogiczną na terenie Ośrodka,
b) stałą opiekę pielęgniarską,
c) stworzenie możliwości dożywiania dla dzieci z rodzin najuboższych i dysfunkcyjnych,
d) organizowanie i kierowanie wychowanków na turnusy rehabilitacyjne,
e) zapewnienie uczniom udziału w różnorodnych zajęciach rewalidacyjnych wspierający rozwój każdego z nich zgodnie ze wskazaniami zawartymi w wielospecjalistycznej ocenie ich rozwoju
6. tworzenie warunków i inspirowanie aktywności muzycznej, ruchowej, plastycznej, parateatralnej, tanecznej wychowanków, rozwijanie uzdolnień i zainteresowań,
7. umożliwienie wychowankom realizacji indywidualnych programów nauczania ustalonych na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu ich funkcjonowania zawierających realne cele i zadania pedagogiczne i terapeutyczne,
8. określenie zasad sprawowania opieki nad wychowankami w Ośrodku podczas zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych,
9. określenie zasad sprawowania opieki nad wychowankami podczas zajęć poza terenem Ośrodka w trakcie odbywania wycieczek, rajdów, biwaków i imprez organizowanych przez Ośrodek,
10. organizowanie pełnienia dyżurów nauczycieli, których zasady organizacyjno porządkowe określa regulamin dyżurnego nauczyciela,
11. ustalanie indywidualnej opieki nad wychowankami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu, wzroku oraz nad wychowankami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki,
12. umożliwia wychowankom dokonanie wyboru przyszłego zawodu w ramach preorientacji zawodowej,
13. zapewnienia wychowankom wykształcenie ogólne niezbędne do podjęcia nauki w szkole ponadgimnazjalnej

Wytworzył:
Redakcja Biuletynu SOSW
Udostępnił:
x x
(2003-06-30 14:56:26)
Ostatnio zmodyfikował:
x x
(2003-07-01 09:55:35)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki